Проведення моніторингу діяльності державних реєстраторів, суб’єктів державної реєстрації

  Законодавством передбачено контроль за діяльністю державних реєстраторів, нотаріусів, суб’єктів державної реєстрації шляхом розгляду скарг та проведення моніторингу реєстраційних дій в реєстрах.
  Моніторинг реєстраційних дій проводиться за такими критеріями:
1) порушення строків, визначених Законами;
2) проведення реєстраційних дій в неробочий час;
3) відсутність у реєстрах електронних копій документів, поданих для державної реєстрації, виготовлених шляхом їх сканування;
4) проведення реєстраційних дій на підставі судових рішень;
5) скасування (видалення) записів з реєстрів;
6) державні реєстратори та/або суб’єкти державної реєстрації, визначені Мін’юстом.
  Періодичність моніторингу реєстраційних дій за окремими зазначеними критеріями, перелік державних реєстраторів та/або суб'єктів державної реєстрації, щодо яких проводиться моніторинг, а також строк, протягом якого проводиться такий моніторинг, визначаються (затверджуються) Мін'юстом з розміщенням відповідної інформації на офіційному веб-сайті.
За результатами моніторингу реєстраційних дій складається відповідний акт в письмовій формі, який засвідчується підписом посадової особи Мін'юсту, що проводила такий моніторинг.
  У разі виявлення на підставі акта моніторингу реєстраційних дій порушень порядку державної реєстрації проводиться камеральна перевірка державних реєстраторів та/або суб'єктів державної реєстрації.

 

SMS-інформування власників нерухомості про будь-які реєстраційні дії, які вчиняються з їхньою нерухомістю

   У питанні незаконного заволодіння майном принциповим моментом є час, тому чим швидше законний власник зреагує на захоплення майна, тим більше має шансів повернути вкрадене без втрат.

   За законом власник об’єкта нерухомого майна має можливість накласти заборону на проведення реєстраційних дій терміном до 10 діб, аби протягом цього періоду мати можливість звернутись до суду і зупинити незаконні дії.

   SMS-Маяк саме той проект, який суттєво підвищує шанси на оперативне реагування й ефективний захист порушених прав.

   Завдяки цьому сервісу його користувачі отримуватимуть SMS-повідомлення про вчинення реєстраційних дій щодо нерухомості у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав).

   Сервісна послуга з інформування про реєстраційні дії у Державному реєстрі прав надається виключно за умови наявності зареєстрованого права власності на окремий індивідуально визначений об’єкт нерухомого майна з присвоєним реєстраційним номером такому об’єкту:

  а) власнику окремого індивідуально визначеного об'єкта нерухомого майна - про подані заяви у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень щодо належного такому власнику об'єкта нерухомого майна, а саме про реєстраційний номер, дату і час реєстрації таких заяв;

  б) користувачу земельної ділянки - про подані заяви у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень щодо земельної ділянки, яка перебуває у користуванні такого користувача, а саме про реєстраційний номер, дату і час реєстрації таких заяв;

  в) фізичним та юридичним особам - про проведені реєстраційні дії стосовно будь-якого окремого індивідуально визначеного об'єкта нерухомого майна без зазначення відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про суб'єктів таких прав.

   Таким чином, фізичні та юридичні особи можуть бути проінформовані про будь-які реєстраційні дії, які вчиняються з їхньою нерухомістю, що суттєво збільшить шанси власників на захист власності від рейдерських атак.

Детальніше про сервіс: https://online.minjust.gov.ua/sms/

Яке майно підлягає державній реєстрації?
   Відповідно до ст. 182 Цивільного кодексу України (далі - Кодекс) право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. За Кодексом до нерухомих речей (нерухомого майна, нерухомості) належать земельні ділянки, а також об’єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення (ч. 1 ст. 181).
   Частиною 1 ст. 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено державну реєстрацію прав на таке нерухоме майно:
    - земельні ділянки;
    - підприємства як єдині майнові комплекси;
    - житлові будинки;
    - будівлі;
    - споруди, а також їх окремі частини;
    - квартири;
    - житлові та нежитлові приміщення.
  Право власності на підприємство як єдиний майновий комплекс, житловий будинок, будівлю, споруду, а також їх окремі частини може бути зареєстровано незалежно від того, чи зареєстровано право власності чи інше речове право на земельну ділянку, на якій вони розташовані.
Право власності на квартиру, житлове та нежитлове приміщення може бути зареєстровано незалежно від того, чи зареєстровано право власності на житловий будинок, будівлю, споруду, а також їх окремі частини, в яких вони розташовані.
  Не підлягають державній реєстрації речові права та їх обтяження на корисні копалини, рослини, а також на малі архітектурні форми, тимчасові, некапітальні споруди, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких можливе без їх знецінення та зміни призначення, а також окремо на споруди, що є приналежністю головної речі, або складовою частиною речі, зокрема на магістральні та промислові трубопроводи (у тому числі газорозподільні мережі), автомобільні дороги, електричні мережі, магістральні теплові мережі, мережі зв’язку, залізничні колії.
  Якщо державним реєстратором безпідставно, необґрунтовано відмовлено у проведенні реєстраційних дій, то рішення державного реєстратора може бути оскарженим до суду або до Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, яка постійно діє при Головному територіальному управлінні юстиції у Черкаській області (бульв. Шевченка, 185, м. Черкаси, 18001).
  Якщо за результатом розгляду скарги приймається рішення про її  задоволення, у такому випадку скасовується рішення про відмову в державній реєстрації прав та суб’єктом розгляду скарги проводиться державна реєстрація прав на нерухомість. 
 

Плата за проведення реєстраційних дій щодо нерухомості

   За проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень справляється плата (адміністративний збір). Адміністративний збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому подаються відповідні документи для проведення державної реєстрації прав, та округлюється до найближчих 10 гривень.
  Адміністративний збір справляється за одну надану послугу у сфері державної реєстрації прав. У разі надання однієї послуги у сфері державної реєстрації прав одночасно усім співвласникам нерухомого майна адміністративний збір справляється один раз у повному обсязі. У разі надання однієї послуги у сфері державної реєстрації прав співвласникам нерухомого майна окремо один від одного адміністративний збір справляється у повному обсязі з кожного із співвласників.
    У разі відмови у проведенні реєстраційних дій адміністративний збір не повертається. У разі відкликання заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень адміністративний збір підлягає поверненню.
    Звільняються від сплати адміністративного збору під час проведення державної реєстрації речових прав: 1) фізичні та юридичні особи - під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та оформлені до проведення державної реєстрації прав у порядку, визначеному цим Законом; 2) громадяни, віднесені до категорій 1 і 2 постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи; 3) громадяни, віднесені до категорії 3 постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, які постійно проживають до відселення чи самостійного переселення або постійно працюють на території зон відчуження, безумовного (обов’язкового) і гарантованого добровільного відселення, за умови, що вони станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали в зоні безумовного (обов’язкового) відселення не менше двох років, а в зоні гарантованого добровільного відселення - не менше трьох років; 4) громадяни, віднесені до категорії 4 потерпілих внаслідок Чорнобильської катастрофи, які постійно працюють і проживають або постійно проживають на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що станом на 1 січня 1993 року вони прожили або відпрацювали в цій зоні не менше чотирьох років; 5) особи з інвалідністю внаслідок Другої світової війни, особи з числа учасників антитерористичної операції, учасників здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, яким надано статус особи з інвалідністю внаслідок війни або учасника бойових дій, та сім’ї воїнів (партизанів), які загинули чи пропали безвісти, і прирівняні до них у встановленому порядку особи; 6) особи з інвалідністю I та II груп; 7) Національний банк України; 8) органи державної влади, органи місцевого самоврядування; 9) інші особи за рішенням сільської, селищної, міської ради, виконавчий орган якої здійснює функції суб’єкта державної реєстрації прав.
    Вищезазначені особи не звільняються від сплати адміністративного збору у разі, якщо державна реєстрація права власності або інших речових прав, відмінних від права власності, проводиться у скорочені строки.
   Адміністративний збір не справляється за внесення до записів Державного реєстру прав змін, пов’язаних із приведенням у відповідність із законами України у строк, визначений цими законами.
     З розмірами плати за проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень, внесення змін до записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно можна ознайомитися на сайті Головного територіального управління юстиції у Черкаській області за посиланням: http://uprav.ck.minjust.gov.ua/.

 

Види  контролю  за діяльністю державних реєстраторів, уповноважених осіб суб'єктів державної реєстрації

   Контроль за діяльністю державних реєстраторів, уповноважених осіб суб'єктів державної реєстрації у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень і державної реєстрації юридичних осіб, і фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - державна І реєстрація) здійснюється Мін'юстом шляхом:
розгляду скарг, поданих відповідно до Закону України «Про звернення громадян»;
-  моніторингу в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань;
розгляду обґрунтованих подань територіальних органів Мін'юсту     (далі - обґрунтованих подань). 
     Під обґрунтованим поданням слід розуміти подання, складене на підставі повного і всебічного з'ясування обставин, які стали підставою для його направлення, з урахуванням наданих територіальним органам Мін'юсту повноважень та підтверджене певними доказами.
    Підставою направлення до Мін'юсту обґрунтованого подання є:
    - скарга особи з вимогою про поновлення своїх прав і захист законних і інтересів, порушених рішеннями, діями або бездіяльністю державних І реєстраторів, діями або бездіяльністю уповноважених осіб суб'єктів державної реєстрації;
   -  повідомлення органу влади або його посадової особи про порушення законодавства у сферах державної реєстрації;
   -  звернення громадської організації на виконання своєї статутної мети за захистом порушених прав і законних інтересів особи (за наявності документа, що підтверджує повноваження відповідно до статті 237 Цивільного кодексу України).
Розгляд обґрунтованих подань здійснюється Мін'юстом у строк, що не перевищує 20 робочих днів.
    У разі виявлення під час розгляду обґрунтованого подання порушень порядку державної реєстрації контроль здійснюється шляхом проведення камеральної перевірки.
 
    За результатами проведеної камеральної перевірки Мін'юст приймає мотивоване рішення у формі наказу.
 
Моніторинг реєстраційних дій
   Моніторинг реєстраційних дій - комплекс організаційних та технічних (з використанням програмних засобів ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - реєстри) заходів, які забезпечують систематичну, вибіркову перевірку дотримання державними реєстраторами прав на нерухоме майно, державними реєстраторами юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - державні реєстратори), уповноваженими особами суб’єктів державної реєстрації законодавства під час проведення реєстраційних дій за критеріями, визначеними Порядком здійснення контролю у сфері державної реєстрації, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.12.2016  № 990.
  Моніторинг реєстраційних дій проводиться на підставі відомостей реєстрів за допомогою програмних засобів їх ведення за такими критеріями:
  1) порушення строків, визначених Законами;
  2) проведення реєстраційних дій в неробочий час;
  3) відсутність у реєстрах електронних копій документів, поданих для державної реєстрації, виготовлених шляхом їх сканування;
  4) проведення реєстраційних дій на підставі судових рішень;
  5) скасування (видалення) записів з реєстрів;
 6) державні реєстратори та/або суб’єкти державної реєстрації, визначені Мін’юстом.
 За результатами моніторингу реєстраційних дій складається  відповідний акт в письмовій формі, який засвідчується підписом посадової особи Мін’юсту, що проводила такий моніторинг.
  У разі виявлення на підставі акта моніторингу реєстраційних дій порушень порядку державної реєстрації проводиться камеральна перевірка державних реєстраторів та/або суб’єктів державної реєстрації.
 

Вимоги до оформлення скарги у сфері державної реєстрації

  Рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб'єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду.
Вимоги до оформлення скарги, що подається до Міністерства юстиції України, його територіальних органів, визначені:
   -  Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно таїх обтяжень»;
   -  Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб -підприємців та громадських формувань»;
   -  Порядком розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затвердженим постановоюКабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1128.
  Поширеними помилками, яких припускаються скаржники під час оформлення та подачі скарги, є:
    -  до скарги додано не засвідчені в установленому порядку копії документів, що підтверджують факт порушення прав скаржника;
   - у скарзі відсутні відомості про наявність чи відсутність судового спору зпорушеного у скарзі питання;
   - розгляд питань, порушених у скарзі, не належить до компетенції органу;
   -  закінчився встановлений законом строк подачі скарги;
   - у скарзі не вказано повне найменування (ім'я) скаржника;
   -  скаргу подано особою, яка не має на це повноважень;
   -  у скарзі не зазначено дату складання скарги.
 
  У разі порушення вимог Законів щодо строків подання скарги, вимог щодо її оформлення та/або щодо документів, що долучаються до скарги, суб'єкт розгляду скарги (Міністерство юстиції України, його територіальний орган) на підставі висновку комісії приймає мотивоване рішення про відмову у розгляді скарги без розгляду її по суті у формі наказу.
 
 
Як дізнатися реквізити рішення державного реєстратора з метою оскарження?
 
   Рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду.
   Якщо скарга подається до Міністерства юстиції України, його територіальних органів, то вона повинна відповідати вимогам, визначеним частиною п’ятою статті 37 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі – Закон), Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 № 1128.
     У випадку оскарження рішення державного реєстратора, у скарзі необхідно вказати, окрім іншого, реквізити рішення, а саме: дату та номер.
    Інформація з Державногореєструречових правна нерухоме майно (далі – Державний реєстр прав)є відкритою, загальнодоступною та платною, крім випадків, передбачених Законом.
      Інформація з Державного реєстру прав надається у паперовій або електронній формі, що має однакову юридичну силу.
     Інформація з Державного реєстру прав у паперовій формі надається державним реєстратором, уповноваженою особою фронт-офісу або помічником нотаріуса.
    Фронт-офіс - центр надання адміністративних послуг, акредитований суб’єкт, що здійснює повноваження виключно в частині забезпечення прийняття та видачі документів під час державної реєстрації прав, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
     Інформація з Державного реєстру прав в електронній формі надається через  веб-портал Мін’юсту в рубриці «Он-лайн сервіси» з подальшим обранням «Он-лайн будинок юстиції» та «Інформація з реєстрів», «Державний реєстр речових прав на нерухоме майно».
     Довідкова інформація та методична допомога щодо складання скарг надається Головним територіальним управлінням юстиції у Черкаській області за телефоном (0472) 33-00-27 або за адресою: м. Черкаси, бульв. Шевченка, 185, каб. 244.
 
 
Розгляд скарг у сфері державної реєстрації
 
    Кожен громадянин має право оскаржити рішення, дії або бездіяльність державних реєстраторів, суб'єктів державної реєстрації до Міністерства юстиції України, територіальних органів Міністерства юстиції України або до суду.
    При   Міністерстві   юстиції   України   та   Головному   територіальному управлінні юстиції у Черкаській області створено Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації.
       Міністерство юстиції України розглядає скарги:
на рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав (крім випадків, коли таке право набуто на підставі рішення суду, а також коли щодо нерухомого майна наявний судовий спір);
на проведені державним реєстратором реєстраційні дії (крім випадків, якщо такі реєстраційні дії проведено на підставі рішення суду);
на рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Міністерства юстиції України.
    Територіальні органи Міністерства юстиції України розглядають скарги:
на рішення (крім рішення про державну реєстрацію прав), дії або бездіяльність державного реєстратора;
на рішення (крім рішення, згідно з яким проведено реєстраційну дію), дії або бездіяльність державного реєстратора;
-  на дії або бездіяльність суб'єктів державної реєстрації.
   Крок 1:Скаржник подає письмову скаргу (вимоги до оформлення скарги визначені статтею 37 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав
на нерухоме майно та їх обтяжень», статтею 34 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань»).
   Крок 2:Комісія розглядає скарги в строк, що не перевищує 45 днів.
   Крок 3:За результатами розгляду скарги Міністерство юстиції України та його територіальні органи приймають мотивоване рішення про:
відмову в задоволенні скарги;
задоволення (повне чи часткове) скарги.
  Крок 4: Прийняті Комісією рішення, пов'язані із внесенням відомостей до реєстрів, виконуються не пізніше наступного дня після прийняття такого рішення.
    Скаргу можна подати або надіслати до:
- Міністерства юстиції України (вул. Архітектора Городецького, 13, м.Київ, 01001);
-  Головного    територіального    управління    юстиції    у    Черкаській області (бульв. Шевченка, 185, м. Черкаси, 18001).
 
 
Куди звертатися зі скаргою на державного реєстратора?
Де дізнатися про час і місце розгляду скарги?
 
  На законодавчому рівні надано можливість оскаржувати рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації не тільки до суду, але й цілком безкоштовно до Міністерства юстиції України та його територіальних органів.
     До повноважень Міністерства юстиції України належить розгляд скарг:
    - на рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав (крім випадків, коли таке право набуто на підставі рішення суду, а також коли щодо нерухомого майна наявний судовий спір);
   - на проведені державним реєстратором юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань реєстраційні дії (крім випадків, якщо такі реєстраційні дії проведено на підставі судового рішення);
  - на рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Міністерства юстиції України.
 Територіальні органи Міністерства юстиції України розглядають скарги:
    - на рішення (крім рішення про державну реєстрацію прав), дії або бездіяльність державного реєстратора (в сфері реєстрації нерухомості);
   - на рішення (крім рішення, згідно з яким проведено реєстраційну дію), дії або бездіяльність державного реєстратора (в сфері реєстрації бізнесу);
    - на дії або бездіяльність суб’єктів державної реєстрації.
    Скаргу можна подати або надіслати до:
   - Міністерства юстиції України (вул. Архітектора Городецького, 13,         м. Київ, 01001);
  - Головного територіального управління юстиції у Черкаській області   (бульв. Шевченка, 185, м. Черкаси, 18001).
   Довідкова інформація та методична допомога щодо складання скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації надається Головним територіальним управлінням юстиції у Черкаській області за телефоном (0472) 33-00-27 або за адресою: м. Черкаси, бульв. Шевченка, 185, каб. 244.
    Оголошення про час і місце проведення засідання Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, що діє при Міністерстві юстиції України, розміщуються на сайті Міністерства юстиції України (https://minjust.gov.ua/other/zasidannya_komisii).
 
 
Оскарження відмови у проведенні реєстраційних дій щодо нерухомості
  Відмова у проведенні реєстраційних дій щодо нерухомості може бути оскаржена до територіального органу Мін’юсту або до суду.
  У проведенні реєстраційних дій може бути відмовлено з наступних причин:
   - неналежний пакет документів;
   - майно має зареєстровані обтяження;
   - майно не підлягає державній реєстрації;
   - майно, яке планується зареєструвати є вже зареєстрованим;
   - документи подано особою, яка не має на це повноважень;
 - якщо строк, встановлений для усунення обставин, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав завершився.
  При Головному територіальному управлінні юстиції у Черкаській області діє Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Черкаській області, тому скаргу можна подати або надіслати за адресою: бульв. Шевченка, 185, м. Черкаси, 18001.
  Якщо державним реєстратором безпідставно, необґрунтовано відмовлено у проведенні реєстраційних дій, то за результатом розгляду скарги приймається рішення про задоволення скарги. У такому випадку скасовується рішення про відмову в державній реєстрації прав та проводиться державна реєстрація прав на нерухомість.
   Рішення, прийняте за результатом розгляду скарги, виконується не пізніше наступного робочого дня після прийняття такого рішення. При цьому, повторне подання документів для проведення державної реєстрації прав на нерухомість та сплата адміністративного збору не вимагається.
   
Результати розгляду скарг в сфері реєстрації нерухомості
  Рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду.
  При Міністерстві юстиції України та Головному територіальному управлінні юстиції у Черкаській області створено Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації.
  За результатами розгляду скарги в сфері нерухомості приймається мотивоване рішення про:
  1) відмову у задоволенні скарги;
 2) задоволення (повне чи часткове) скарги шляхом прийняття рішення про:
  а) скасування рішення про державну реєстрацію прав, скасування рішення територіального органу Міністерства юстиції України, прийнятого за результатами розгляду скарги;
  б) скасування рішення про відмову в державній реєстрації прав та проведення державної реєстрації прав;
  в) внесення змін до записів Державного реєстру прав та виправлення помилки, допущеної державним реєстратором;
  г) тимчасове блокування доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав;
  ґ) анулювання доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав;
  д) скасування акредитації суб’єкта державної реєстрації;
  е) притягнення до дисциплінарної відповідальності посадової особи територіального органу Міністерства юстиції України;
 є) направлення до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю.
  Міністерство юстиції України та його територіальні органи відмовляють у задоволенні скарги, якщо:
 1) скарга оформлена без дотримання вимог, визначених ч. 5 ст. 37 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».
 2) на момент прийняття рішення за результатом розгляду скарги відбулася державна реєстрація цього права за іншою особою, ніж зазначена у рішенні, що оскаржується;
 3) наявна інформація про судове рішення або ухвалу про відмову позивача від позову з того самого предмета спору, про визнання позову відповідачем або затвердження мирової угоди сторін;
 4) наявна інформація про судове провадження у зв’язку із спором між тими самими сторонами, з тих самих предмета і підстав;
 5) є рішення цього органу з того самого питання;
 6) в органі розглядається скарга з цього питання від того самого скаржника;
 7) скарга подана особою, яка не має на це повноважень;
 8) закінчився встановлений законом строк подачі скарги (60 днів з моменту прийняття рішення державним реєстратором, або ж 60 днів з того моменту, коли особа дізналася чи могла дізнатися про цей факт).
 9) розгляд питань, порушених у скарзі, не належить до компетенції органу;
 10) державним реєстратором, територіальним органом Міністерства юстиції України прийнято таке рішення відповідно до законодавства.
Скаргу можна подати до:
- Міністерства юстиції України за адресою: вулиця Архітектора Городецького 13, м. Київ, 01001;
-    Головного територіального управління юстиції у Черкаській області за адресою: бульвар Шевченка 185, м. Черкаси, 18001.
  За консультацією звертайтеся за телефоном (0472) 33-00-27.

Порядок роботи Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації

    Кожна особа, яка вважає, що її права порушено у сфері державної реєстрації нерухомості та бізнесу, може звернутися зі скаргою на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації  не тільки до суду, а і до Міністерства юстиції України або його територіальних органів.
     При Головному територіальному управлінні юстиції у Черкаській області діє Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Черкаській області (далі – комісія).
Головне територіальне управління юстиції у Черкаській області розглядає скарги на рішення (крім рішення про державну реєстрацію прав та рішення, згідно з яким проведено реєстраційну дію), дії або бездіяльність державних реєстраторів, суб’єктів державної реєстрації, які здійснюють свою діяльність в межах Черкаської області.
Комісія є постійно діючим колегіальним консультативно-дорадчим органом при Головному територіальному управлінні юстиції у Черкаській області.
    Формою роботи комісії є засідання, які проводяться у разі потреби. Дату, час і місце проведення засідання комісії визначає її Голова.
     Комісія складається з Голови, заступника Голови, секретаря та не менше п’яти членів.
   Головою комісії за посадою є начальник Головного територіального управління юстиції у Черкаській області, заступником голови є заступник начальника головного територіального управління юстиції з питань державної реєстрації - начальник Управління державної реєстрації.
  Рішення з питань, що розглядаються на засіданнях комісії, приймаються шляхом голосування простою більшістю голосів присутніх на засіданні. У разі рівного розподілу голосів голос Голови комісії є ухвальним.
   За результатом розгляду скарги комісія на підставі висновків комісії приймає мотивоване рішення про задоволення скарги або про відмову в її задоволенні з підстав, передбачених ч. 6 ст. 37 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»,а також ч. 6 ст. 34  Закону України  «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», у формі наказу.
 
 
Звернення до Комісіїз питань розгляду скарг у сфері державної реєстраціїдля поновлення порушених прав та законних інтересів
 
Рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України та його територіальних органів або до суду.
  При Головному територіальному управлінні юстиції у Черкаській області працює Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації (далі – Комісія).
   Скарга розглядається Комісією виключно за умови, що вона подана особою, права та законні інтереси якої порушено рішеннями, діями або бездіяльністю державних реєстраторів, діями або бездіяльністю суб’єктів державної реєстрації.
   Під час розгляду скарги по суті Комісія встановлює наявність чи відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення скаржника, зазначених у скарзі, та інші обставини, які мають значення для об’єктивного розгляду скарги, у тому числі шляхом перевірки відомостей, що містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно чи Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, та у разі необхідності витребування документів, пояснень тощо у суб’єкта оскарження, і вирішує:
   1) чи мало місце прийняття оскаржуваного рішення суб’єктом оскарження, чи мала місце оскаржувана дія або бездіяльність суб’єкта оскарження;
   2) чи було оскаржуване рішення прийнято суб’єктом оскарження на законних підставах, чи здійснювалася дія або вчинялася бездіяльність суб’єктом оскарження на законних підставах;
  3) чи належить задовольнити кожну з вимог скаржника або відмовити в їх задоволенні;
  4) чи можливо поновити порушені права або законні інтереси скаржника іншим способом, ніж визначено ним у своїй скарзі (зокрема внесення шляхом виправлення технічних помилок у записах реєстрів взамін скасування рішення державного реєстратора);
  5) які рішення підлягають скасуванню або які дії, що випливають з факту скасування рішення або з факту визнання оскаржуваних дій або бездіяльності протиправними, підлягають вчиненню.
 Зарезультатами розгляду скаргиприймається рішення про задоволення скарги або про відмову в її задоволенні у формі наказу.
 Копії рішення, прийнятого за результатом розгляду скарги, засвідчені в установленому законодавством порядку, надсилаються скаржнику, суб’єкту оскарження, а такожзаінтересованим особам, які брали участь у розгляді скарги по суті, протягом трьох робочих днів з дня його прийняття.
 
 
Оскарження рішень, дій або бездіяльності державних реєстраторів, суб’єктів державної реєстрації в адміністративному порядку
 
  Реєстрацію бізнесу здійснюють суб’єкти державної реєстрації: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська та Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, нотаріуси, акредитовані суб’єкти.
    Державним реєстратором є громадянин України, який має вищу освіту, відповідає кваліфікаційним вимогам, визначеним Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб’єктом державної реєстрації (крім нотаріусів), та нотаріус.
     Повноваження державногореєстратора визначені Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» (далі – Закон).
      Відповідно до Закону державний реєстратор:
       1) приймає документи;
      2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів;
      3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації;
       4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр);
       5) веде Єдиний державний реєстр;
       6) веде реєстраційні справи;
       7) здійснює інші повноваження, передбачені Законом.
  Рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України та його територіальних органів або до суду.
 При Головному територіальному управлінні юстиції у Черкаській області діє Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації (м. Черкаси, бульв. Шевченка, 185).
  Комісія розглядає скарги на рішення (крім рішення про державну реєстрацію прав та рішення, згідно з яким проведено реєстраційну дію), дії або бездіяльність державних реєстраторів, суб’єктів державної реєстрації, які здійснюють діяльність у межах Черкаської області.
 
Вимоги до скарги на рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації
 
    Відповідно до вимог ст. 37 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та ст. 34 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» скарга на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації прав подається особою, яка вважає, що її права порушено, у письмовій формі та має містити:
 1)повне найменування (ім’я) скаржника, його місце проживання чи перебування (для фізичних осіб) або місцезнаходження (для юридичних осіб), а також найменування (ім’я) представника скаржника, якщо скарга подається представником;
 2) реквізити рішення державного реєстратора, яке оскаржується;
  3) зміст оскаржуваного рішення, дій чи бездіяльності та норми законодавства, які порушено, на думку скаржника;
  4) викладення обставин, якими скаржник обґрунтовує свої вимоги;
  5) засвідчені в установленому порядку копії документів, що підтверджують факт порушення прав скаржника в результаті прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі подання скарги на рішення про державну реєстрацію прав);
  6) відомості про наявність чи відсутність судового спору з порушеного у скарзі питання, що може мати наслідком скасування оскаржуваного рішення державного реєстратора та/або внесення до Державного реєстру прав;
  7) підпис скаржника або його представника із зазначенням дати складання скарги.
   Якщо скарга на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації прав подається представником скаржника, до скарги додається довіреність чи інший документ, що підтверджує його повноваження, або копія такого документа, засвідчена в установленому порядку.
   Рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до територіальних органів Мінюсту протягом 60 календарних днів з дня прийняття рішення, що оскаржується, або з дня, коли особа дізналася чи могла дізнатися про порушення її прав відповідною дією чи бездіяльністю.
  Скарга на рішення про державну реєстрацію прав розглядається в порядку, визначеному цим Законом, виключно за умови, що вона подана особою, яка може підтвердити факт порушення її прав у результаті прийняття такого рішення.
  Так, кожна особа має право оскаржити рішення, дію або бездіяльність державного реєстратора прав та державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, не тільки через суд, а й звернувшись з відповідною скаргою до Міністерства юстиції України або територіальних органів Міністерства юстиції України. 
 
 
Строки для оскарження та розгляду скарг Комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації
  Відповідно до ст.37 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та ст.34 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань» (далі - Закони), рішення, дії або бездіяльність у сфері державної реєстрації можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду.
  При Головному територіальному управлінні юстиції у Черкаській області утворена постійно діюча Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, яка розглядає скарги у межах Черкаської області (скаргу можна подати або надіслати за адресою: бульв. Шевченка, 185, м. Черкаси, 18001):
-  на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора;
-  на дії або бездіяльність суб’єктів державної реєстрації.
   Розгляд скарг здійснюється за заявою особи, яка вважає, що її права порушено, що подається виключно у письмовій формі та повинна містити обов’язкові відомості, передбачені Законами та Порядком розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1128.
Така скарга у день її надходження реєструється суб’єктом розгляду скарги відповідно до вимог законодавства з організації діловодства у державних органах.
   Повідомляємо, що розгляд скарг здійснюється у строки, встановлені Законом України «Про звернення громадян» з урахуванням особливостей, передбачених Законами, які обраховуються з моменту реєстрації її суб’єктом розгляду скарги, при цьому загальний строк розгляду та вирішення скарги не може перевищувати 45 календарних днів.
   Відповідно до частини 5 ст. 37 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та частини 5 ст. 34 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань», скарга обов’язково має містити:
 1) повне найменування (ім’я) скаржника, його місце проживання чи перебування (для фізичних осіб) або місцезнаходження (для юридичних осіб), а також найменування (ім’я) представника скаржника, якщо скарга подається представником;
 2) реквізити рішення державного реєстратора, яке оскаржується (у сфері реєстрації нерухомості);
 3) зміст оскаржуваного рішення, дій чи бездіяльності та норми законодавства, які порушено, на думку скаржника;
 4) викладення обставин, якими скаржник обґрунтовує свої вимоги;
 5) відомості про наявність чи відсутність судового спору з порушеного у скарзі питання;
 6) підпис скаржника або його представника із зазначенням дати складання скарги.    
  До скарги додаються засвідчені копії документів, що підтверджують факт порушення прав скаржника (за наявності), а також, якщо скарга подається представником скаржника - довіреність чи інший документ, що підтверджує повноваження такого представника, або копія такого документа, засвідчена в установленому порядку.
  У разі недотримання вимог щодо оформлення скарг у розгляді таких скарг по суті буде відмовлено.
 
Порядок державної реєстрації права власності на об’єкт незавершеного будівництва
 
   Статтею 27 1 Закону України  «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі-Закон) передбачено перелік документів, що подаються для державної реєстрації права власності на об’єкт незавершеного будівництва, а саме:
  1) документ, що посвідчує речове право на земельну ділянку під таким об’єктом (у разі відсутності у Державному реєстрі прав зареєстрованого відповідного речового права на земельну ділянку);
  2) документ, що відповідно до законодавства надає право на виконання будівельних робіт (крім випадків, коли реєстрація такого документа здійснювалася в Єдиному реєстрі документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів);
  3) документ, що містить опис об’єкта незавершеного будівництва за результатами технічної інвентаризації такого об’єкта.
   Для державної реєстрації права власності на об’єкт незавершеного будівництва, що підлягає приватизації, подаються такі документи:
  1) копія наказу Фонду державного майна України про включення об’єкта незавершеного будівництва до переліку об’єктів державної власності, що підлягають приватизації;
  2) копія наказу державного органу приватизації про прийняття рішення про приватизацію такого об’єкта;
  3) документ, що містить опис об’єкта незавершеного будівництва за результатами технічної інвентаризації такого об’єкта.
   Державна реєстрація права власності на об’єкт незавершеного будівництва, набутого на підставі договору, здійснюється на підставі такого договору.
   Державна реєстрація права власності на об’єкт незавершеного будівництва на підставі рішення суду, що набрало законної сили, проводиться за правилами, визначеними частинами першою - третьою цієї статті.
   Державна реєстрація обтяжень на об’єкти незавершеного будівництва проводиться відповідно до вимог, встановлених частиною другою статті 27 цього Закону.
   Звертаємо увагу, що з травня 2016 адміністративні послуги в сфері державної реєстрації нерухомості та бізнесу надаються виконавчими органами сільських, селищних та міських рад, районними державними адміністраціями та нотаріусами .
   Кожна особа має право оскаржити рішення, дію або бездіяльність державного реєстратора прав та державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, не тільки через суд, а й звернувшись з відповідною скаргою до Міністерства юстиції України або територіальних органів Міністерства юстиції України.
   Рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до територіальних органів Мінюсту протягом 60 календарних днів з дня прийняття рішення, що оскаржується, або з дня, коли особа дізналася чи могла дізнатися про порушення її прав відповідною дією чи бездіяльністю.
  Територіальні органи Міністерства юстиції України розглядають скарги стосовно державних реєстраторів, суб’єктів державної реєстрації, які здійснюють свою діяльність лише у межах території, на якій діє відповідний територіальний орган.
   Розгляд скарг громадян у Черкаській області забезпечує постійно діюча Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації при Головному територіальному управлінні юстиції у Черкаській області, головною метою якої, є захист конституційних прав та порушених інтересів фізичних та юридичних осіб.
   Діяльність Комісії здійснюється виключно на безоплатній основі, що є відмінним від оскарження наведених дій в судовому порядку, де необхідно сплачувати судовий збір.
Вимоги та порядок оскарження рішень, дій або бездіяльності державних реєстраторів, суб’єктів державної реєстрації визначені законам та Порядком розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №1128 від 25.12.2015.
 
Проведення камеральної перевірки державних реєстраторів та суб’єктів державної реєстрації
  У разі виявлення на підставі акта моніторингу реєстраційних дій порушень порядку державної реєстрації проводиться камеральна перевірка державних реєстраторів та/або суб’єктів державної реєстрації.
  Камеральна перевірка – перевірка, що проводиться у приміщенні Мін’юсту виключно на підставі даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав), Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань ( далі - Єдиний державний реєстр).
  Камеральна перевірка проводиться на підставі наказу Мін’юсту, яким утворюється комісія у складі не менше ніж трьох посадових осіб Мін’юсту.  Наказ в обов’язковому порядку розміщується на офіційному веб-сайті. Камеральна перевірка проводиться у строк, що не перевищує 14 робочих днів.
  Результати камеральної перевірки оформляються довідкою, яка підписується усіма членами комісії.
  За результатами проведення перевірок (у разі виявлення порушень порядку державної реєстрації) Мін’юст приймає вмотивоване рішення про:
 1) тимчасове блокування доступу державного реєстратора, уповноваженої особи суб’єкта державної реєстрації до Державного реєстру прав, Єдиного державного реєстру;
 2) анулювання доступу державного реєстратора, уповноваженої особи суб’єкта державної реєстрації до Державного реєстру прав, Єдиного державного реєстру;
 3) притягнення до адміністративної відповідальності державного реєстратора, уповноваженої особи суб’єкта державної реєстрації;
  4) направлення до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю;
  5) скасування акредитації суб’єкта державної реєстрації.
 
 
Підстави та порядок зупинення державної реєстрації прав
   Згідно зі ст. 25 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» проведення реєстраційних дій зупиняється на підставі рішення суду про заборону вчинення реєстраційних дій, що набрало законної сили, або на підставі заяви власника об’єкта нерухомого майна про заборону вчинення реєстраційних дій щодо власного об’єкта нерухомого майна.
  Про зупинення реєстраційних дій на підставі рішення суду про заборону вчинення реєстраційних дій державний реєстратор невідкладно повідомляє власника об’єкта нерухомого майна.
  У разі наявності зареєстрованих заяв на проведення реєстраційних дій державний реєстратор, який здійснює розгляд таких заяв, невідкладно повідомляє про зупинення реєстраційних дій відповідних заявників.
Рішення суду або заява власника об’єкта нерухомого майна про заборону вчинення реєстраційних дій реєструється у Державному реєстрі прав.
  Державний реєстратор приймає рішення про відновлення реєстраційних дій на підставі рішення суду про скасування рішення суду, що було підставою для прийняття рішення про зупинення проведення реєстраційних дій, або на підставі заяви власника об’єкта нерухомого майна про відкликання власної заяви про заборону вчинення реєстраційних дій, зареєстрованих у Державному реєстрі прав.
  Державний реєстратор також приймає рішення про відновлення реєстраційних дій, якщо власником об’єкта нерухомого майна, яким подано заяву про заборону вчинення реєстраційних дій, у строк, що не перевищує десяти робочих днів, не подано рішення суду про заборону вчинення реєстраційних дій, що набрало законної сили.
Про відновлення реєстраційних дій (крім відновлення реєстраційних дій на підставі заяви власника об’єкта нерухомого майна про відкликання власної заяви про заборону вчинення реєстраційних дій) державний реєстратор невідкладно повідомляє власника об’єкта нерухомого майна.
  У разі наявності зареєстрованих заяв на проведення реєстраційних дій після прийняття рішення про відновлення реєстраційних дій загальний строк розгляду відповідних заяв продовжується з урахуванням часу, що минув до його зупинення.
 Кожна особа має право оскаржити рішення, дію або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації, не тільки через суд, а й звернувшись з відповідною скаргою до Міністерства юстиції України або територіальних органів Міністерства юстиції України.
  Рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до територіальних органів Мінюсту протягом 60 календарних днів з дня прийняття рішення, що оскаржується, або з дня, коли особа дізналася чи могла дізнатися про порушення її прав відповідною дією чи бездіяльністю. 
  Територіальні органи Міністерства юстиції України розглядають скарги стосовно державних реєстраторів, суб’єктів державної реєстрації, які здійснюють свою діяльність лише у межах території, на якій діє відповідний територіальний орган.
   Розгляд скарг у Черкаській області забезпечує постійно діюча Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Черкаській області, головною метою якої є захист конституційних прав та порушених інтересів фізичних та юридичних осіб. 
 

Як отримати копії документів, що містяться в реєстраційній справі у паперовій формі

 Порядком надання відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, затвердженого Наказом Міністерства юстиції Українивід 10.06.2016 № 1657/5 (далі – Порядок), встановлено, що документи, які містяться в реєстраційній справі, у паперовій формі надаються за запитом про надання документів, що містяться в реєстраційній справі відповідної юридичної особи, фізичної особи - підприємця, заявника, шляхом звернення до центру надання адміністративних послуг, утвореного при суб’єкті державної реєстрації, що відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» (далі – Закон) уповноважений зберігати реєстраційні справи у паперовій формі.
  У разі якщо відповідно до Законудержавна реєстрація проводиться Міністерством юстиції України та його територіальними органами, документи, що містяться в реєстраційній справі у паперовій формі, надаються за запитом заявника шляхом звернення до Міністерства юстиції України або його територіальних органів, що відповідно до закону уповноважені зберігати реєстраційні справи у паперовій формі.
 Частиною 3 статті 29 Закону передбачено, що реєстраційна справа в паперовій формі зберігається у суб’єкта державної реєстрації за місцезнаходженням юридичної особи, громадського формування, фізичної особи - підприємця:
  - щодо юридичної особи (крім громадського формування) та фізичної особи - підприємця - у виконавчих органах міської ради міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення, Київській, Севастопольській міських, районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністраціях;
  -  щодо громадського формування, професійних спілок, їх організацій, об’єднань профспілок - у Міністерстві юстиції України, територіальних органах Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
   Для отримання копій документів необхідно подати:
 1) Запит про надання документів, що містяться в реєстраційній справі відповідної юридичної особи, фізичної особи – підприємця;
 2) Документ, що підтверджує внесення плати за надання документів у паперовій формі. 
  Плата справляється за кожен отриманий документ. За надання документа в паперовій формі, що міститься в реєстраційній справі стягується плата в розмірі 0,07 від прожиткового мінімуму для працездатних осіб (120 грн. у 2018 році), встановленому законом на 1 січня календарного року, в якому подаються відповідні документи.
  Кількість документів, щодо яких подається запит, не обмежується.
За результатом розгляду запиту щодо надання документів, що містяться в реєстраційній справі, державний реєстратор виготовляє копії таких документів для надання їх заявнику, з проставлянням підпису та печатки державного реєстратора на кожній сторінці.
 Документи, що містяться в реєстраційній справі, у паперовій формі, надаються протягом 24 годин після надходження запиту, крім вихідних та святкових днів.
 
Що потрібно знати, аби захистити свої інтереси у сфері державної реєстрації бізнесу та нерухомості?
 
  Одним із найбільш доступних, і тому поширених засобів захисту своїх прав є звернення зі скаргами, зауваженнями та пропозиціями до органів державної влади, місцевого самоврядування, об’єднань громадян, підприємств, установ, організацій, засобів масової інформації, посадових осіб відповідно до їх функціональних обов’язків.
  Рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду.
  При Головному територіальному управлінні юстиції у Черкаській області діє Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації (далі – Комісія), що забезпечує розгляд скарг у сфері реєстрації бізнесу та нерухомості.
  До повноважень Комісії належить розгляд скарг на:
  1) рішення (крім рішення про державну реєстрацію прав та рішення, згідно з яким проведено реєстраційну дію);
  2) дії або бездіяльність державних реєстраторів, суб’єктів державної реєстрації.
  Розгляд скарги здійснюється лише за умови звернення скаржника протягом 60 календарних днів з дня прийняття рішення, що оскаржується, або з дня, коли особа дізналася чи могла дізнатися про порушення її прав відповідною дією чи бездіяльністю.
  Термін розгляду скарги становить 30 днів (у деяких випадках може продовжуватись до 45 днів).
  Під час розгляду скарги по суті обов’язково запрошується скаржник        та/або його представник (за умови якщо ним зазначено про це у скарзі), суб’єкт оскарження та інші заінтересовані особи, зазначені у скарзі або встановлені відповідно до відомостей реєстрів.Неприбуття таких осіб, яким було належним чином повідомлено про розгляд скарги, а також неотримання такими особами повідомлень про час та місце розгляду скарги з причин, що не залежать від суб’єкта розгляду скарги, не перешкоджає її розгляду.
  На відміну від суду, розгляд скарги здійснюється безоплатно.
 
Підстави відмови у державній реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень
 
  Частиною 1 статті 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі — Закон) встановлено вичерпний перелік підстав відмови у державній реєстрації речових прав та їх обтяжень, а саме:
  1) заявлене речове право, обтяження не підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону;
  2) заява про державну реєстрацію прав подана неналежною особою;
 3) подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом;
 4) подані документи не дають змоги встановити набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяження;
 5) наявні суперечності між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями;
 6) наявні зареєстровані обтяження речових прав на нерухоме майно;
 7) заяву про державну реєстрацію обтяжень щодо попереднього правонабувача подано після державної реєстрації права власності на таке майно за новим правонабувачем;
 8) після завершення строку, встановленого частиною третьою статті 23 цього Закону, не усунені обставини, що були підставою для прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав;
 9) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об’єктом незавершеного будівництва подано не до нотаріуса, який вчинив таку дію;
 10) заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в електронній формі подано особою, яка згідно із законодавством не має повноважень подавати заяви в електронній формі;
  11) заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене речове право, обтяження вже зареєстровано у Державному реєстрі прав;
 12) заявника, який звернувся із заявою про державну реєстрацію прав, що матиме наслідком відчуження майна, внесено до Єдиного реєстру боржників.
  Рішення про відмову в державній реєстрації прав повинно містити вичерпний перелік обставин, що стали підставою для його прийняття.
  Відмова у проведенні реєстраційних дій щодо нерухомості може бути оскаржена до територіального органу Мін’юсту або до суду.
  При Головному територіальному управлінні юстиції у Черкаській області діє Комісія з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Черкаській області, яка розглядає скарги на рішення (крім рішення про державну реєстрацію прав та рішення, згідно з яким проведено реєстраційну дію), дії або бездіяльність державних реєстраторів, суб’єктів державної реєстрації, що здійснюють свою діяльність в межах Черкаської області, тому скаргу можна подати або надіслати за адресою: бульвар Шевченка, 185, м. Черкаси, 18001.
 Якщо державним реєстратором безпідставно, необґрунтовано відмовлено у проведенні реєстраційних дій, то за результатом розгляду скарги приймається рішення про задоволення скарги. У такому випадку скасовується рішення про відмову в державній реєстрації прав та проводиться державна реєстрація прав на нерухомість.
 
 
Кримінальна відповідальність за порушення законодавства у сфері державної реєстрації нерухомості та бізнесу
 
  Питання відповідальності у сфері державної реєстрації нерухомості  та бізнесу регулюється статтею 38 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та статтею 35 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань».
  Державні реєстратори, суб’єкти державної реєстрації за порушення законодавства у сфері державної реєстрації несуть дисциплінарну, цивільно-правову, адміністративну або кримінальну відповідальність у порядку, встановленому законом.
  Державним реєстратором у сфері державної реєстрації нерухомості та бізнесу є особа, яка перебуває у трудових відносинах з суб’єктом державної реєстрації, нотаріус, державний виконавець та приватний виконавець (у разі державної реєстрації обтяжень, накладених під час примусового виконання рішень відповідно до закону, а також у разі державної реєстрації припинення іпотеки у зв’язку з придбанням (передачею) за результатом прилюдних торгів (аукціонів) нерухомого майна, що є предметом іпотеки).
  Суб’єктами державної реєстрації у сфері державної реєстрації нерухомості та бізнесу є виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська та Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, акредитовані суб’єкти.       
 Кримінальна відповідальність державних реєстраторів передбачена розділами XV «Злочини проти авторитету органів державної влади, органів місцевого самоврядування, об’єднань громадян та злочинів проти журналістів» та XVІІ «Злочини у сфері службової діяльності та професійної діяльності, пов’язаної з наданням публічних послуг» Кримінального кодексу України.
  Зміст кримінальних правопорушень державних реєстраторів розкривають статті 358 («Підроблення документів, печаток, штампів та бланків, збут чи використання підроблених документів, печаток, штампів»), статті 364 («Зловживання владою або службовим становищем»), статті 3652 («Зловживання повноваженнями особами, які надають публічні послуги»), статті 367 («Службова недбалість») Кримінального кодексу України.
 
 
До уваги представників агропідприємств!
 
  Для забезпечення захисту прав інвесторів, протидії незаконному поглинанню та захопленню підприємств та оперативного реагування на випадки силового захоплення земельних ділянок та об’єктів аграрної інфраструктури, інші прояви аграрного «рейдерства» при Черкаській обласній державній адміністрації діє регіональна робоча група з питань захисту прав інвесторів, протидії незаконному поглинанню та захопленню підприємств (адреса: м. Черкаси, бульв. Шевченка, 185, номер гарячої лінії: (0472) 33-00-27).
  Засідання регіональної робочої групи проводяться кожну другу та четверту середу місяця об 11.00 годині, а у разі необхідності негайно реагувати на ситуацію - невідкладно.
   Щотижня мобільні точки доступу до надання безоплатної правової допомоги у Черкаській області, до складу яких входять представники ГТУЮ у Черкаській області, Регіонального центру з надання безоплатної правової допомоги у Черкаській області та нотаріуси, здійснюють виїзди у райони з метою надання якісної правової допомоги.
   З графіком роботи мобільних точок доступу до надання безоплатної правової допомоги у Черкаській області можна ознайомитися на офіційному сайті Головного територіального управління юстиції у Черкаській області за посиланням: http://uprav.ck.miniust.gov.ua.
 
 
Адміністративна відповідальність за порушення законодавства у сфері державної реєстрації бізнесу та нерухомості
 
  Статтями 16611 та 16623 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачена адміністративна відповідальність за правопорушенняу сфері державної реєстрації вчинені:
 - державними реєстраторами, що перебувають у трудових відносинах з виконавчими органами сільських, селищних та міських рад, Київською та Севастопольською міськими, районними, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями, акредитованими суб’єктами.
     - нотаріусами (як державними, так і приватними);
    - державними виконавцями, приватними виконавцями (які є державними реєстраторами у випадках визначених законом).
  Повноваження щодо складання протоколів про адміністративні правопорушення мають:
  - Міністерство юстиції України (за результатами розгляду по суті скарг у сфері державної реєстрації Комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації, камеральних перевіроку випадку виявлення правопорушень, відповідальність за вчинення яких передбачена статтями 16611та 16623 Кодексу України про адміністративні правопорушення);
   - територіальні органи Міністерства юстиції України (за результатами розгляду по суті скарг Комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації у випадку виявлення правопорушень, відповідальність за вчинення яких передбачена статтею 16623 Кодексу України про адміністративні правопорушення).
  До винних осіб застосовується адміністративна відповідальність у вигляді штрафу.
 
Маєте скарги на рішення, дії чи бездіяльність державних реєстраторів? Звертайтеся до Комісії з розгляду скарг у сфері державної реєстрації!
 
  Кожен, хто вважає, що його права та інтереси порушені у сфері державної реєстрації має можливість абсолютно безкоштовно звернутись до Міністерства юстиції України або до його територіального органу з  відповідною скаргою. Для цього потрібно виконати простий алгоритм дій.
  По-перше, необхідно визначити належного суб’єкта розгляду скарги. Так, Міністерство юстиції України розглядає скарги:
  - на рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав (крім випадків, коли таке право набуто на підставі рішення суду, а також коли щодо нерухомого майна наявний судовий спір);
  - на рішення, дії або бездіяльність територіальних органів Міністерства юстиції України.
  Якщо ж оскаржується рішення (крім рішення, про державну реєстрацію прав), дії або бездіяльність державного реєстратора; дії або бездіяльність суб’єктів державної реєстрації прав, у такому випадку необхідно звертатись до територіального управління юстиції. У межах Черкаської області скаргу можна подати  до Головного територіального управління юстиції у Черкаській області за адресою бульв. Шевченка, 185, м. Черкаси, 18001.
  По-друге, скарга повинна бути подана у письмовій формі та відповідати вимогам ч. 5 ст. 37 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (у сфері реєстрації нерухомості), ч.5 ст. 34 «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» (у сфері реєстрації бізнесу).
Якщо скарга на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб’єкта державної реєстрації подається представником скаржника, до такої скарги додається довіреність чи інший документ, що підтверджує його повноваження, або його копія, засвідчена в установленому порядку.
  До скарги додаються засвідчені в установленому порядку копії документів, що підтверджують факт порушення прав скаржника у результаті прийняття рішення державним реєстратором (за наявності).
Особливий аспект полягає у тому, що у разі не дотримання хоча б однієї з вимог передбачених законодавством, Комісією з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації буде відмовлено у розгляді скарги по суті.
  У разі наявності бажання у скаржника та/або його представника взяти участь у розгляді відповідної скарги по суті, необхідним є зазначення у скарзі актуальних засобів зв’язку.